Usein kysyttyä

Asunnon kuntoon liittyvät

Jos asunnon kunto on erityisen huono, HyVa voi myöntää asukkaalle remonttipaketin muuton yhteydessä (haettava 3 kk sisällä muutosta) tai 10 vuoden asumisajan jälkeen. Isännöitsijä määrittää remontin tarpeen aina tapauskohtaisesti. Voit hoitaa asunnon pintaremontin itse tai palkata jonkun sen tekemään. Asukas vastaa aina työn jäljestä, isännöitsijä käy tarpeen mukaan tarkastamassa työn tuloksen. Mitään työkustannuksia ei korvata, ainoastaan ennalta määritellyt materiaalikulut.

Vuokranantaja huolehtii muuttojen lopputarkastus- ja uuden asukkaan huoneistotarkastusraporttien perusteella, että asunnot ovat asuttavassa ja kohtuullisessa kunnossa.

Asukkaan itse aiheuttamat vahingot, jotka eivät johdu normaalista kulumisesta, ovat asukkaan omalla vastuulla.

Jos remonttipakettia ei myönnetä, voit halutessasi remontoida asuntoa omalla kustannuksellasi, vastaten täysin työnsi jäljestä. Materiaalikustannuksia ei tällöin korvata. Puutteellisesti suoritetun remontin korjauskustannukset laskutetaan asukkaalta. Kaikissa omatoimiremonteissa tulee käyttää HyVa:n määrittelemiä materiaalivaihtoehtoja.

Kaikki kiinteistöön liittyvät vikailmoitukset on parasta osoittaa suoraan huoltoyhtiölle. Huoltoyhtiö tarkistaa tilanteen, tekee tehtävissä olevat korjaukset ja tarvittaessa hoitaa asian eteenpäin isännöitsijän kautta.

Paras kanava vikailmoituksen tekoon on sähköinen ilmoitus. Sähköiseen ilmoitukseen tallentuu aina ilmoitusaika ja ilmoituksen tilaa pystytään tehokkaasti seuraamaan. Ilmoituksen voi toki tehdä myös puhelimitse. Kiireelliset vikailmoitukset, esimerkiksi vesivahinko, tulee aina ilmoittaa puhelimitse viipymättä. Huoltoliikkeen yhteystiedot löytyvät talon ilmoitustaululta tai asukassivuilta.

Ota yhteyttä huoltoliikkeeseen. Huoltoliikkeen yhteystiedot löytyvät talon ilmoitustaululta tai asukassivuilta.

Asumiseen liittyvät

Asumisaikana voitte vuokrasopimukseen liittyvissä asioissa ja varauksissa ottaa yhteyttä asiakaspalveluuun joko sähköisten kanavien kautta tai puhelimitse.

Asukkaat eivät saa tehdä kiinteistöihin tai pihoille mitään kiinteitä rakennelmia. Terassin laittaminen esimerkiksi siirreltävistä puulaattaelementeistä käy kyllä. Poismuuttaessasi takapiha on palautettava ennalleen.

Saat asentaa satelliittiantennin parvekkeelle, niin että se on kokonaan julkisivun (parvekkeen reunojen) sisäpuolella. Omalle piha-alueelle antennin voi sijoittaa paikkaan, jossa se ei aiheuta häiriötä naapureille – mahdollisimman lähelle rakennuksen seinää. Antennia ei saa kiinnittää rakenteisiin. Asennus tapahtuu kiilaamalla tukiputki sopivaan paikkaan. Tarkemmat ohjeet kohdeisännöitsijältä.

Talojen porraskäytävien ja muiden yhteisten sisätilojen siivoamisesta vastaavan siivousliikkeen yhteystiedot löydät talon ilmoitustaululta tai kirjautumalla asukassivuille.

Pihojen kunnossapidosta vastaavat huoltoliikkeet, joiden yhteystiedot löytyvät talon ilmoitustaululta tai asukassivuilta.

Parvekkeella ei saa paloturvallisuussyistä tehdä minkäänlaista avotulta. Omalla piha-alueella (riittävän kaukana rakennuksesta) voit grillata, mikäli siitä ei aiheudu naapureille kohtuutonta haittaa. Satunnainen kesägrillailu ei ole kohtuuton haitta. Jos talon pihalla on yhteinen grillipaikka, suosittelemme grillailemaan siellä.

Tupakointi huoneistojen sisätiloissa on aina kielletty. Parvekkeella tupakointi on sallittua, jos siitä ei aiheudu naapureille kohtuutonta haittaa. Sovun säilymiseksi pyydämme kaikkia tupakoivia huomioimaan naapureidensa toiveet ja tupakoimaan pihalla riittävän kaukana avonaisista ikkunoista. Jos koet tupakansavun häiritsevän kohtuuttomasti, otathan asian ensin puheeksi naapurisi kanssa. 11/2020 alkaen peruskorjatut kiinteistöt ja uudisrakennukset ovat täysin savuttomia. Tupakointi on näissä kielletty kiinteistön sisätiloissa ja parvekkeillea. Se on sallittua vain sille erikseen osoitetulla paikalla kiinteistön pihalla.

Palovaroitinten hankkiminen asuntoon ja toimintakunnosta huolehtiminen on vuoden 2026 alusta alken kiinteistön omistajan vastuulla. Asunnossa tulee olla yksi palovaroitin aina alkavaa 60 neliötä kohden. Porraskäytävien palovaroittimista vastaa huoltoliike.

Jos unohdit avaimet kotiin, ole yhteydessä kiinteistösi huoltoyhtiöön. Ovenavaus on arkisin maksuton 7-16 ja klo 16-22 ovenavauksen hinta on 30 €. Viikonloppuisin/arkipyhinä sekä muina aikoina veloitus on 50 €.

Ole yhteydessä Hyvan asiakaspalveluun. Kadonneen iloq-avaimen tilalle voidaan tehdä korvaava avain, tarkista jäljellä olevien avainten koodit. Jos kadonnut avain on sento, tilalle voidaan tilata lisäavain ja sarjoitus tehdä vasta poismuuttaessasi. Kadonneen avainten kustannuksista vastaa vuokralainen.

Vuokrasopimuksiin liittyvät

Yleensä kyllä. Varmista asia vuokrasopimusta tehdessäsi.

Uusimmissa kohteissa vesimaksusta laskutetaan erikseen joka kuukausi ennakkomaksua. Tämä maksu huomioidaan veden tasauslaskussa, joka tehdään 3 kertaa vuodessa. Tarkista asia vuokrasopimusta tehdessäsi. Erikseen laskutettava vesimaksu näkyy asuntotarjouksella, vuokrasopimuksella ja vuokralaskulla erillisenä rivinä.

Vuokrasopimusta tehdessäsi saat mukaasi vuokranmaksuerittelyn, jossa on tarvittavat tiedot vuokran maksuun. Vuokraa maksettaessa on AINA käytettävä VIITENUMEROA, tällöin maksu ohjautuu oikean sopimuksen alle. Löydät vuokranmaksutiedot myös vuokrasopimukselta sekä kirjautumalla asukassivuille. Kadonneen vuokranmaksuerittelyn saat olemalla yhteydessä asiakaspalveluun tai vuokravalvojaan.

Huoneistoon muuttavista / pois muuttavista henkilöistä on aina ilmoitettava asiakaspalveluun täyttämällä muuttoilmoitus-lomake.

Vuokrasopimuksen irtisanominen tulee AINA tehdä kirjallisesti joko sähköisesti tai erillisellä irtisanomislomakkeella. Lomake on toimitettava asiakaspalveluun. Kaikkien sopimusosapuolien tulee irtisanoa sopimus omalta osaltaan. Irtisanomisaika on aina yksi kalenterikuukausi, joka lasketaan sen kuukauden lopusta, jolloin irtisanominen on toimitettu, seuraavan kuukauden loppuun.

Ei onnistu. Kaikki asukasvalinnat tehdään hakemusten kautta. Vapaat ja vapautuvat asunnot tarjotaan hakemusten perusteella tarveharkinnan mukaisessa kiireellisyysjärjestyksessä.

Avaimet luovutetaan HyVa:n toimistolta sinä päivänä kun vuokrasopimus alkaa ja vuokraennakko on maksettu. Jos vuokrasopimuksen alkamispäivä sattuu vapaapäivälle, luovutetaan avaimet seuraavana arkipäivänä. Vuokrasuhteen päättyessä kaikki asuntoon saamasi avaimet tulee palauttaa vuokrasuhteen päättymispäivänä Hyvinkään Vuokra-asunnot Oy:n asiakaspalveluun.

Hyvan omistamien asuntojen vuokraan sisältyy Elisan 10 Mbit/s-internetyhteys. Yhteyden saat käyttöösi olemalla Elisaan yhteydessä. Yhteyttä hyödyntääksesi sinulla tulee olla oma modeemi. Lisätietoja yhteyksistä ja toteutustekniikoista löydät täältä: https://elisa.fi/hyva/