Sähköautojen latauspisteitä tulossa myös HyVa:n kohteisiin

Sähköautojen latauspisteitä tulossa myös HyVa:n kohteisiin

Sähköautojen suosio kasvaa pikkuhiljaa kaikkialla Suomessa. Maaliskuussa 2021 astui voimaan laki, jonka ajatuksena on vauhdittaa sähköautoilua entisestään. Lain mukaan uusiin ja peruskorjattaviin kiinteistöihin velvoitetaan rakentamaan latausvalmiudet sähköautoille. 

Hyvinkään Vuokra-asunnoissa on pyritty ottamaan latausasiat huomioon jo ennen lakimuutosta. 
– Yli-Jurvankadulle rakensimme lataustolpat jo aiemmin, ja jatkossa kaikissa uusissa ja peruskorjattavissa kohteissa huomioidaan latauspisteiden vaatima kapasiteetti ja tehdään useita latauspisteitä, kertoo HyVa:n kiinteistöpäällikkö Matti Sinisalo.

Jussilankatu 2–4 -kohteessa alkavassa peruskorjauksessa huomioidaan Sinisalon mukaan samaan tapaan latauspisteiden vaatima kapasiteetti sähkökaapeloinnissa ja parkkipaikalle asennetaan useita latauspisteitä.  

Kokonaisuus on suunniteltava ennen toteutusta 

Uudiskohteissa latauspisteiden vaatima kaapelointi on mahdollista ottaa toteuttaa helposti jo rakennusvaiheessa. Tilanne on toisenlainen vanhemmissa kiinteistöissä. Sinisalon mukaan kyselyjä sähkölatauspaikoista on HyVa:ankin jo tullut.  

– Pyrimme vastaamaan vanhempien kiinteistöjen osalta tarpeeseen mahdollisimman pian. Näissä kohteissa on kuitenkin tärkeää, että kaikki asiaan liittyvät seikat otetaan jo etukäteen huomioon. Se vaatii jonkin verran suunnittelua ennen varsinaista toteutusta. Toivon kuitenkin, että saamme latausasioita edistettyä käytännön tasolla jo tulevan talven aikana, Sinisalo sanoo. 

HyVa on ehtinyt jo kartoittaa verkon kapasiteetin kiinteistöjen parkkialueilla. Selvityksen mukaan kapasiteetti mahdollistaa jonkin verran latauspisteitä lähes jokaiselle parkkipaikalle, mutta kaikkia autoja ei ole mahdollista ladata samanaikaisesti. 

– Verkon kapasiteetti on yksi tärkeä asia, joka meidän on otettava suunnittelussa huomioon. Lisäksi meidän on valittava yhteistyökumppaniksi sopiva operaattori. 

Tolpat vaihtoon, latauskulut omistajalle

Sinisalon mukaan vanhoihin kohteisiin suunnitellaan tällä hetkellä niin kutsuttua hidasta latausmahdollisuutta. Tällaisessa latauspisteessä olisi mahdollista ladata illan ja yön aikana noin 100–150 kilometrin käyttösäteeseen tarvittava sähköenergia.

– Jos tähän ratkaisuun päädytään, lämmitystolpat todennäköisesti vaihdetaan ja jatkossa asukas voisi ladata sähköautoaan omalla paikallaan normaaliin käyttösäteeseen tarvittavan ajan. Uusiin tolppiin tarvitaan myös älyä, jotta sähkökulut voidaan jatkossa osoittaa suoraan auton omistajalle, Sinisalo toteaa. 

Ajankohtaista