Verkossa asiointi helpottui – HyVa kehittää sähköisiä palveluita

Hyvinkään Vuokra-asunnoissa on viime vuosina pyritty kehittämään sähköisiä palveluita niin, että sekä nykyiset että uudet asukkaat voisivat hoitaa asumiseen liittyviä asioitaan mahdollisimman sujuvasti. 

HyVa:ssa kulmakivenä on toiminnanohjausjärjestelmä Tampuuri, jonka käyttö mahdollistaa sen, että sähköisiä palveluita voidaan kehittää ja ottaa sujuvasti käyttöön. Tampuuri pyörii kaiken toiminnan alustana ja tuottaa sisältämänsä tiedon avulla erilaisia palveluita sekä HyVa:n asukkaiden että toimiston käyttöön. 

Nyt syksystä 2019 asti HyVa:n verkkosivuilla on esimerkiksi voinut tarkastella vapaita tai vapautuvia asuntoja, muokata jo tehtyä asuntohakemusta, irtisanoa vuokrasopimuksen sekä tehdä korjauspyynnön huoltoyhtiölle.
– Tampuurin mahdollistamia sähköisiä palveluita on ollut käytössä jo ennenkin, mutta nyt saimme vapaana olevat asunnot melkein reaaliajassa verkkoon vuokrattaviksi. Se on ehdottomasti yksi parhaita juttuja viime aikoina käyttöön otetuista palveluista, HyVa:n asiakaspalvelusihteeri Kati Korjonen kertoo tyytyväisenä. 

Asunnon voi irtisanoa verkossa

Korjosen mukaan on erittäin tärkeää, että uusien asukkaiden lisäksi sähköisten palveluiden avulla pyritään helpottamaan myös HyVa:n nykyisten vuokralaisten arkea. Verkossa palvelut ovat asukkaiden käytössä 24/7. 

Nyt käyttöön tulleiden parannusten myötä asukkaat voivat jatkossa irtisanoa vuokrasopimuksen sähköisesti. 
– Emme tietysti toivo, että kukaan irtisanoo asuntoaan, mutta asunnonvaihdossa on paljon tekemistä, ja haluamme, että asukkaillamme on arki mahdollisimman helppoa, selventää Korjonen. 

Irtisanominen onnistuu Korjosen mukaan verkossa verkkopankkitunnusten avulla, ja jos vuokrasopimus on useamman sopimusosapuolen nimissä, vuokrasopimus pitää irtisanoa kaikkien sopimusosapuolien osalta. 

Asukkaat voivat myös edelleen tehdä korjauspyynnön huoltoyhtiölle verkkosivujen kautta.
– Korjauspyynnön voi tehdä kiireettömistä korjauskohteisesta, vaikkapa irti lähteneestä roskiskaapin ovesta. Akuutissa tilanteessa esimerkiksi vesivahingon sattuessa on kuitenkin välittömästi soitettava huoltoyhtiöön, Korjonen muistuttaa. 

Vuokrakohteet selailtavissa ja haettavissa

Korjosen mielestä paras uudistus on vapaiden tai vapautuvien kohteiden selailu ja se, että huoltoyhtiön ja isännöitsijän tiedot näkyvät suoraan kohteissa. Se on hyvä info nykyisillekin asukkaille.  
– Kohteet on nyt verkossa aiempaa helpommin selailtavissa ja vapaana olevat kohteet on merkitty selvästi näkyviin. Sivuilla voi myös hakea vapaana olevia kohteita asuinalueittain, Korjonen kehaisee. HyVa:n vapaat ja vapautuvat asunnot jaetaan entiseen tapaan asuntohakemusten perusteella kiireellisyysjärjestyksessä ARA:n asukasvalintaohjeistuksen mukaisesti. 
– Asukasvalintaa tehdään jatkuvasti, joten käy täyttämässä asuntohakemus, jos jokin kohde kiinnostaa, kannustaa Korjonen. 

HyVa:n vapaita vuokrakohteita voi selailla verkossa, ja vapaana olevaan asuntoon voi helposti tehdä myös hakemuksen, ja sitä voi myöhemmin käydä tarkastelemassa, muokkaamassa, uusimassa tai lisäämässä siihen liitteitä. 
– Hakemuksen muokkaaminen itse ei ollut aiemmin mahdollista, mutta nykyisin sekin onnistuu. Hakemuksen tarkastelu sekä muokkaaminen vaatii rekisteröitymisen palveluun, ei muuta. 

Vuokrasopimuksen voi allekirjoittaa sähköisesti

Uusien palvelujen käyttöönoton jälkeen myös vuokrasopimus on mahdollista allekirjoittaa sähköisesti. 
– Nykyisin ei siis ole välttämätöntä tulla allekirjoittamaan vuokrasopimusta HyVa:n toimistolle. Jos vuokrasopimuksella on useampi osapuoli, tulee molempien tunnistautua omilla verkkopankkitunnuksillaan, kertoo Korjonen.  

Korjosen mukaan Tampuuriin liittyvät kehitystyöt ovat jatkuvia, ja tälläkin hetkellä on käynnissä useita kehitysprojekteja, joiden tavoitteena on parantaa ja nopeuttaa HyVa:n asiakaspalvelua. 

Ajankohtaista