Usein kysytyt kysymykset

Asuntoni vaatii mielestäni remonttia. Kuinka toimin?

Jos asunnon kunto on erityisen huono, HyVa voi myöntää asukkaalle remonttipaketin muuton yhteydessä (haettava 3 kk sisällä muutosta) tai 10 vuoden asumisajan jälkeen. Isännöitsijä määrittää remontin tarpeen aina tapauskohtaisesti. Asukas voi hoitaa asunnon pintaremontin itse tai palkata jonkun sen tekemään. Asukas vastaa työn jäljestä, isännöitsijä käy tarpeen mukaan tarkastamassa työn tuloksen. Mitään työkustannuksia ei korvata, ainoastaan ennalta määritellyt materiaalikulut. Lue lisää remonttipaketista Asumisoppaasta.

Vuokranantaja huolehtii muuttojen lopputarkastus- ja uuden asukkaan huoneistotarkastusraporttien perusteella, että asunnot ovat asuttavassa ja kohtuullisessa kunnossa.

Asukkaan itse aiheuttamat vahingot, jotka eivät johdu normaalista kulumisesta, ovat asukkaan omalla vastuulla.

Jos remonttipakettia ei myönnetä, asukas voi halutessaan remontoida asuntoa omalla kustannuksellaan, vastaten täysin työnsä jäljestä. Materiaalikustannuksia ei tällöin korvata. Puutteellisesti suoritetun remontin korjauskustannukset laskutetaan asukkaalta. Kaikissa omatoimiremonteissa tulee käyttää HyVa:n määrittelemiä materiaalivaihtoehtoja.

Asunnossani on vuotava hana/viallinen liesi/lukossa vikaa…, kuinka toimin?

Kaikki kiinteistöön liittyvät vikailmoitukset on parasta osoittaa suoraan huoltoyhtiölle, joka tarkistaa tilanteen, tekee tehtävissä olevat korjaukset ja tarvittaessa hoitaa asian eteenpäin isännöitsijän kautta.

Paras kanava vikailmoituksen tekoon on sähköinen ilmoitus. Sähköiseen ilmoitukseen tallentuu aina ilmoitusaika ja ilmoituksen tilaa pystytään tehokkaasti seuraamaan. Ilmoituksen voi toki tehdä myös puhelimitse. Kiireelliset vikailmoitukset, esimerkiksi vesivahinko, tulee aina ilmoittaa puhelimitse viipymättä. Huoltoliikkeen yhteystiedot löytyvät talon ilmoitustaululta tai täältä oman kohteesi tietojen alta.

Asunnossani tuntuu vetoa/patterit eivät toimi/ilmanvaihto ei toimi tms.

Ota yhteyttä huoltoliikkeeseen (ks. edellinen kohta).

Tarvitsen pesutupaa/saunavuoron/autopaikan/lisää avaimia tms., kuinka toimin?

Asumisaikana voitte vuokrasopimukseen liittyvissä asioissa ja varauksissa ottaa yhteyttä asiakaspalveluuun joko sähköisten kanavien kautta tai puhelimitse, katso yhteystiedot täältä.

Porraskäytäviä/pihoja huolletaan mielestäni puutteellisesti. Kuinka toimin?

Talojen porraskäytävien ja muiden yhteisten sisätilojen siivoamisesta vastaavan siivousliikkeen yhteystiedot löytyvät talon ilmoitustaululta tai kirjautumalla asukassivuille.

Pihojen kunnossapidosta vastaavat huoltoliikkeet, joiden yhteystiedot löytyvät talon ilmoitustaululta, täältä oman kohteesi tietojen alta tai asukassivuilta.

Asuntooni kuuluu oma takapiha. Voinko rakentaa sinne esimerkiksi terassin?

Asukkaat eivät saa tehdä kiinteistöihin tai pihoille mitään kiinteitä rakennelmia. Terassin laittaminen esimerkiksi siirreltävistä puulaattaelementeistä käy kyllä.

Haluan asentaa itselleni satelliittiantennin. Kuinka toimin?

Satelliittiantennin saa asentaa parvekkeelle, niin että se on kokonaan julkisivun (parvekkeen reunojen) sisäpuolella. Omalle piha-alueelleen antennin voi sijoittaa paikkaan, jossa se ei aiheuta häiriötä naapureille – mahdollisimman lähelle rakennuksen seinää. Antennia ei saa kiinnittää rakenteisiin. Asennus tapahtuu kiilaamalla tukiputki sopivaan paikkaan. Tarkemmat ohjeet kohdeisännöitsijältä.

Onko parvekkeella grillaaminen sallittua?

Parvekkeella ei saa paloturvallisuussyistä tehdä minkäänlaista avotulta. Omalla piha-alueella (riittävän kaukana rakennuksesta) voi grillata, mikäli siitä ei aiheudu naapureille kohtuutonta haittaa. Satunnainen kesägrillailu ei ole kohtuuton haitta. Jos talon pihalla on yhteinen grillipaikka, suosittelemme grillailemaan siellä.

Missä saa tupakoida?

Huoneistojen sisätiloissa on tupakointi aina kielletty. Parvekkeella tupakointi on sallittua, jos siitä ei aiheudu naapureille kohtuutonta haittaa. Sovun säilymiseksi pyydämme kaikkia tupakoivia huomioimaan naapureidensa toiveet ja polttamaan pihalla riittävän kaukana avonaisista ikkunoista. Jos koet tupakansavun häiritsevän kohtuuttomasti, otathan asian ensin puheeksi naapurisi kanssa. 11/2020 alkaen peruskorjatut kiinteistöt ja uudisrakennukset tulevat olemaan täysin savuttomia. Tupakointi on kielletty kiinteistön sisätiloissa ja parvekkeille. Se on sallittua vain sille erikseen osoitetulla paikalla kiinteistön pihalla.

Palovaroitin on jokaisessa asunnossa pakollinen varuste. Kuka niistä vastaa?

Palovaroitinten hankkiminen asuntoon ja toimintakunnosta huolehtiminen on asukkaan vastuulla. Asunnossa tulee olla yksi palovaroitin aina alkavaa 60 neliötä kohden. Porraskäytävien palovaroittimista vastaa huoltoliike.

Pitääkö minun tehdä sähkösopimus?

Yleensä kyllä. Varmista asia vuokrasopimusta tehdessäsi.

Kuuluuko vesimaksu vuokraan?

Uusimmissa kohteissa vesimaksusta laskutetaan erikseen joka kuukausi ennakkomaksua. Tämä maksu huomioidaan veden tasauslaskussa, joka tehdään 3 kertaa vuodessa. Tarkista asia vuokrasopimusta tehdessäsi. Erikseen laskutettava vesimaksu näkyy asuntotarjouksella, vuokrasopimuksella ja vuokralaskulla erillisenä rivinä.

Miten maksan vuokran? Mistä saan vuokranmaksutiedot?

Vuokrasopimusta tehdessäsi saat mukaasi vuokranmaksuerittelyn, jossa on tarvittavat tiedot vuokran maksuun. Vuokraa maksettaessa on AINA käytettävä VIITENUMERO, tällöin maksu ohjautuu oikean sopimuksen alle. Löydät vuokranmaksutiedot myös vuokrasopimukselta sekä kirjautumalla asukassivuille. Kadonneen vuokranmaksuerittelyn saat olemalla yhteydessä asiakaspalveluun tai vuokravalvojaan. Yhteystiedot löydät täältä

Ystäväni muuttaa luokseni/ asukas muuttaa huoneisto pois, kuinka toimin?

Huoneistoon muuttavista / pois muuttavista henkilöistä on aina ilmoitettava asiakaspalveluun täyttämällä muuttoilmoitus-lomake. Löydät lomakkeen täältä.

Miten irtisanon vuokrasopimukseni?

Vuokrasopimuksen irtisanominen tulee AINA tehdä kirjallisesti joko sähköisesti täällä tai meidän lomakkeella, jonka voi tulostaa täältä. Lomake on toimitettava asiakaspalveluun. Kaikkien sopimusosapuolien tulee irtisanoa sopimus omalta osaltaan. Irtisanomisaika on aina yksi kalenterikuukausi, joka lasketaan kuluvan kuukauden lopusta seuraavan kuukauden loppuun. Irtisanomisajankohta alkaa lomakkeen saapumispäivästä.

Olen muuttamassa pois, ja haluan siirtää vuokrasopimukseni sukulaiseni/ystäväni nimiin. Onnistuuko?

Ei onnistu. Kaikki asukasvalinnat tehdään hakemusten kautta – jonoa on jatkuvasti.

Ajankohtaista